Wprowadzenie do
Magiji w teorii i praktyce
"Magia jest
najwyższą, ostateczną i najbardziej świętą wiedzą o filozofii naturalnej,
popartą w swych dziełach i cudownych operacjach właściwym zrozumieniem
wewnętrznych i ukrytych jakości rzeczy. Kiedy odpowiednie czynniki stosuje się
właściwym pacjentom, wywołuje to zadziwiające i godne podziwu skutki. Magowie
są wnikliwymi i pracowitymi badaczami przyrody, ponieważ posiadają umiejętność
pozwalającą im przewidywać skutki, co gawiedź traktuje jako cud."
Goetia
Lemegeton Króla Salomona.
"Gdy magia
sympatyczna występuje w formie nieskażonej, wówczas zakłada, że w przyrodzie
następstwo jest nieuniknione i niezmienne i obywa się bez wpływu jakiegokolwiek
czynnika duchowego czy osobistego. Tak więc podstawowa koncepcja jest
identyczna w magii i współczesnej nauce, u jej podstaw leży wiara implicte, ale
realna i stanowcza, w ład i jednolitość przyrody. Czarownik nie ma żadnych
wątpliwości co do tego, że te same przyczyny spowodują zawsze te same skutki i
że odpowiednim praktykom, którym towarzyszyć będą właściwe zaklęcia, muszą
towarzyszyć upragnione wyniki, chyba że zaklęcia będą udaremnione i zniweczone
przez potężniejsze czary innego czarownika. Nie błaga on żadnej siły wyższej,
nie zabiega o względy kapryśnej i nieobliczalnej istoty, nie korzy się przed
żadnym straszliwym bóstwem. A jednak jego władza, mimo iż wielka w jego
przekonaniu, bynajmniej nie jest absolutna i nieograniczona. Może ją sprawować
jedynie wtedy, gdy przestrzega ściśle prawideł sztuki względnie tego, co można
by nazwać prawami przyrody w jego rozumieniu. Nieposzanowanie tych przepisów,
złamanie tych praw nawet w najmniejszym szczególe jest narażeniem się na
niepowodzenie i człowiekowi niewprawnemu może grozić największymi
niebezpieczeństwami. Gdy czarownik twierdzi, że ma władzę nad naturą, wówczas
jest to władza ściśle ograniczona w swych możliwościach i sprawowana bez
najmniejszych odchyleń od starożytnego obyczaju. Tak więc analogia między
magiczną a naukową koncepcją świata jest bliska. W obu zakłada się absolutnie
regularne i nieuniknione następstwo wydarzeń, określone przez niezmienne prawa,
których działanie można przewidzieć i obliczyć dokładnie. Nie ma w przyrodzie
miejsca na element kaprysu, przypadku czy niespodzianki. Oba te poglądy otwierają
pozornie nieograniczone możliwości przed tymi, którzy znają przyczyny rzeczy i
potrafią dotrzeć do tajnych sprężyn, wprawiających w ruch olbrzymi i
skomplikowany mechanizm świata. Oto dlaczego magia i nauka w równej mierze
pociągają umysł ludzki, oto dlaczego obie były potężnymi bodźcami do rozwoju
wiedzy. Pociągają znużonego wędrowca, prowadzą błądzącego o zranionych stopach
przez puszczę rozczarowań teraźniejszością, kusząc wizją wspaniałych perspektyw
w przyszłości. Wprowadzają go na szczyt niezwykle wysokiej góry i pokazują mu
pod ciemnymi chmurami i mgłami przepływającymi pod jego stopami wizję miasta
niebiańskiego, dalekiego, być może, lecz jaśniejącego nieziemską wspaniałością,
skąpanego w świetle snów".
Dr.
"Tak więc
społeczna wiara w magię, będąc jedną z dróg wiodących najzdolniejszych ludzi ku
władzy najwyższej, przyczyniła się do wyzwolenia ludzkości z kajdan tradycji i
stworzenia życia bardziej wolnego, swobodniejszego, o szerszych horyzontach.
Niemała to zasługa. A jeśli ponadto weźmiemy pod uwagę, że w innym kierunku
magia torowała drogę nauce, zmuszeni będziemy przyznać, że jeśli nawet czarna
magia wyrządziła dużo szkód, to była również i źródłem dobra. I jeśli nawet
była dzieckiem błędu, to przecież stała się matką wolności i prawdy".
Ibid.
"Spróbuj
wszystkiego, szybko zatrzymaj to co dobre".
Św.
"Także mantry i
zaklęcia
"Musi nauczać, a próby może uczynić ciężkimi.
"Słowem Prawa jest THELEM
Liber
AL vel xxxi: Księga Prawa.
Ta księga jest dla
WSZYSTKICH: dla każdego mężczyzny, każdej kobiety i każdego dziecka.
Poprzednie me dzieło
źle zrozumiano, a jego zasięg był znikomy ze względu na występujące w nim
pojęcia techniczne. Przyciągnęło ono zbyt wielu dyletantów i ekscentryków,
ludzi słabego charakteru szukających w "Magii" jedynie ucieczki od
rzeczywistości. Zraziło się zaś do niego zbyt wielu ludzi nauki o umysłach
praktycznych, czyli takich do których dotrzeć najbardziej pragnąłem. Nie należy
się jednak temu dziwić, ponieważ i moje pierwsze zainteresowania magią
spowodowane były słabością charakteru, która nakazywała mi uciekać od
rzeczywistości.
Tyle że MAGIJA jest dla WSZYSTKIC
Napisałem tę księgę,
by pomóc bankierowi, bokserowi, biologowi, poecie, marynarzowi, sprzedawcy,
robotnicy, matematykowi, scenografowi, graczowi w golfa, żonie, konsulowi i
pozostałym w doskonałym spełnianiu swej roli.
Pozwólcie, że
wyjaśnię w kilku słowach, jak doszło do tego, że przyjąłem słowo MAGIJA jako
Sztandar, który noszę przed sobą całe życie.
Nie miałem jeszcze
dziesięciu lat, a już wiedziałem, że jestem BESTIĄ, której liczbą jest 666. Nie
wiedziałem, co z tego wynika. Było to namiętnie ekstatyczne poczucie tożsamości.
Na trzecim roku w
Cambridge świadomie poświęciłem się Wielkiemu Dziełu, przez które rozumiałem
dzieło stawania się Istotą Duchową wolną od więzów, przypadków i podstępów
egzystencji materialnej.
Podobnie jak H.
Dlatego wybrałem
nazwę "MAGIJA" jako w istocie swojej najbardziej wspaniałe, a zarazem
najbardziej poniewierane ze wszystkich możliwych pojęć.
Przysięgałem
przywrócić honor MAGIJI, ażeby jej droga była moją drogą i nakłonić ludzkość,
by szanowała, kochała i miała zaufanie do tego, czym gardzi, czego nienawidzi i
czego się lęka. Słowa swego dotrzymałem.
Czas teraz, abym
poniósł swój sztandar w gęstwinę tłoku życia ludzkiego.
Muszę sprawić, by
MAGIJA stała się głównym czynnikiem w życiu WSZYSTKIC
A zatem prezentując
tę księgę światu, muszę objaśnić i usprawiedliwić swoje stanowisko, formułując
definicję MAGIJI oraz wykładając jej główne zasady w taki sposób, aby WSZYSCY
mogli w rzeczy samej zrozumieć, że ich dusze, życie, w każdej relacji z inną
istotą ludzką i w każdej sytuacji zależą od MAGIJI oraz jej właściwego
zrozumienia i odpowiedniego zastosowania.
MAGIJA jest nauką i
sztuką powodowania zmiany zgodnie ze swoją Wolą.
(Objaśnienie: Jest
moją Wolą poinformowanie świata o pewnych faktach dotyczących mojej wiedzy.
Korzystam w tym celu z "magicznych broni", pióra, tuszu i papieru.
Piszę "inkantacje" - te zdania - w "języku magicznym", tj.
w takim, który jest zrozumiały dla ludzi, których chcę poinstruować. Wzywam
następnie "duchy", a więc drukarzy, wydawców, księgarzy i im
podobnych, których zmuszam do przekazania mojego przekazu tym ludziom. Układ
książki i jej dystrybucja jest zatem aktem MAGIJI, dzięki któremu powoduję
zajście zmian zgodnie z moją Wolą.) 1
I
KAŻDĄ upragnioną
zmianę można osiągnąć poprzez zastosowanie odpowiedniego rodzaju i stopnia siły
we właściwy sposób za pomocą odpowiednich środków do właściwego przedmiotu.
(Objaśnienie:
Powiedzmy, że pragnę przygotować gram chlorku złota. Muszę wziąć właściwy
rodzaj kwasu, kwas nitro-hydrochlorowy, a nie żaden inny, w odpowiedniej ilości
i wystarczającej sile i umieścić go z wystarczającą ilością złota w nie
tłukącej się miseczce, by nie zaszły niepożądane skutki, itp. Każda zmiana
posiada swoiste warunki.
Przy obecnym stanie
naszej mocy i wiedzy niektórych zmian nie da się osiągnąć w praktyce. Nie
możemy wywoływać zaćmień, przemieniać żelaza w cynę czy też stworzyć człowieka
z grzybów. Ale teoretycznie możliwe jest wywołanie jakiejkolwiek zmiany w
obiekcie, który jest na nią ze swej natury podatny. Warunki po temu wiążą się z
powyżej przedstawionym postulatem.)
II
(1) Każde
intencjonalne działanie jest Działaniem Magicznym. 2
(Objaśnienie: Zobacz
powyżej "Definicję".)
(2) Każde udane
działanie odpowiada postulatowi.
(3) Każda porażka
oznacza, że jakiś wymóg postulatu nie został spełniony.
(Objaśnienie: Czasami
nie udaje nam się rozpoznać przypadku, podobnie jak lekarzowi, który na podstawie
złej diagnozy szkodzi pacjentowi. Możemy nie zastosować odpowiedniej siły,
podobnie jak prostak, który stara się zapalić światło elektryczne. Możemy nie
zastosować odpowiedniego poziomu siły, podobnie jak zapaśnik, który stosuje zły
chwyt. Możemy nie zastosować siły w odpowiedni sposób, podobnie jak ktoś, kto
pokazuje czek w złym okienku w banku. Możemy wykorzystać nieodpowiednie środki,
podobnie jak Leonardo da Vinci, któremu zniknęło własne arcydzieło. Możemy
oddziaływać siłą na nieodpowiedni obiekt, kiedy na przykład staramy się zgnieść
kamień, myśląc że to orzech.)
(4) Podstawowym
wymogiem, który musi zostać spełniony dla spowodowania jakiejś zmiany jest
jakościowe i ilościowe zrozumienie warunków.
(Objaśnienie:
Najczęstszą przyczyną porażek życiowych jest nieznajomość swej Prawdziwej Woli
czy też sposobów jej realizacji. Można myśleć o sobie, że jest się malarzem i
marnotrawić życie na próbach stania się nim. Można też być naprawdę dobrym
malarzem, lecz niedoceniać trudności, jakie wiążą się z tą karierą.)
(5) Drugim niezbędnym
warunkiem spowodowania jakiejś zmiany jest umiejętność wprowadzenia we właściwy
ruch niezbędnych sił.
(Objaśnienie: Bankier
może posiadać doskonałe zrozumienie sytuacji, a jednak nie potrafi podjąć
odpowiedniej decyzji lub też nie posiada odpowiedniego zaplecza finansowego do
uzyskania wyraźnych zysków.)
(6) "Każdy
mężczyzna i każda kobieta jest gwiazdą". Chodzi o to, że każdy człowiek
jest w swojej głębi niezależną jednostką, o właściwym sobie charakterze i
odpowiednim postępowaniu.
(7) Każdy mężczyzna i
każda kobieta ma swoją drogę, częściowo zależną od siebie, a częściowo
uzależnioną od środowiska, które jest dla niej naturalne i niezbędne. Każdy
zmuszony odejść od swojej drogi, kiedy nie rozumie siebie czy też na skutek
zewnętrznego oddziaływania, popada w konflikt z porządkiem wszechświata i
wskutek tego cierpi.
(Objaśnienie:
Człowiek może myśleć, że ma obowiązek działać w jakiś sposób, tworząc sobie
jakiś wizerunek własny, zamiast zgłębiać swoją prawdziwą naturę. Na przykład,
kobieta może sobie uprzykrzać życie, myśląc że woli się kochać niż być
szanowaną społecznie damą i vice versa. Jakaś kobieta może przebywać z niemiłym
mężem, podczas gdy mogłaby być naprawdę szczęśliwa na poddaszu z kochankiem. Z
kolei inna może oszukiwać siebie romantyczną ucieczką, podczas gdy przyjemności
zaznaje jedynie w wytwornym towarzystwie. Bywa jednak i tak, że instynkt
podpowiada chłopcu pracę marynarza, podczas gdy jego rodzice chcą, by został
lekarzem. W takim przypadku, medycyna nie przyniesie mu nic poza niepowodzeniem
i nieszczęściem.)
(8) Człowiek, którego
świadoma wola jest w niezgodzie z Prawdziwą Wolą, traci na swej sile. Nie może
mieć nadziei na skuteczne wpływanie na swoje otoczenie.
(Objaśnienie: Kiedy
jakiś naród targany jest wojną domową, nie jest w stanie wyruszyć na podbój
innych krajów. Człowiek chory na raka, posila się dla siebie i dla swego
wewnętrznego wroga. Wkrótce zaś poddaje się presji otoczenia. W życiu
codziennym, człowiek, który postępuje wbrew swemu sumieniu, czyni to bardzo
niezdarnie. Tylko na początku!)
(9) Człowiekowi,
który postępuje zgodnie ze swoją Prawdziwą Wolą, towarzyszy bezczynność
wszechświata.
(Objaśnienie:
Jednostka, która chce się rozwijać, musi przede wszystkim postępować zgodnie ze
swoją naturą, a jednocześnie adaptować się do środowiska.)
(10) Natura jest
nieustającym fenomenem, którego wszystkich wewnętrznych powiązań nie sposób
poznać.
(Objaśnienie:
Świadomość ludzka zależy od właściwości protoplazmy, której egzystencja zależy
od niezliczonych warunków związanych z tą planetą, a ta zaś jest uzależniona od
mechanicznej równowagi całego wszechświata materii. Możemy zatem powiedzieć, że
nasza świadomość jest w sposób przyczynowy powiązana z najdalszymi galaktykami.
A jednak nie wiemy nawet tego, w jaki sposób świadomość wyłania się ze zmian
molekularnych w mózgu.)
(11) Nauka pozwala
nam uzyskać przewagę nad ciągłością Natury dzięki empirycznemu zastosowaniu
poszczególnych zasad, które współgrają łącząc różne porządki idei związane ze
sobą w sposób przekraczający nasze wyobrażenia.
(Objaśnienie: Z
doświadczenia wiemy, w jaki sposób oświetla się miasto. Nie wiemy czym jest
świadomość oraz nie znamy jej powiązań z działaniami mięśni. Nie wiemy, czym
jest elektryczność oraz nie znamy jej powiązań z maszynami, które ją
wytwarzają. Nasze metody opierają się na kalkulacjach zawierających idee
matematyczne, które nie mają odpowiedników w znanym nam wszechświecie.)
(12) Człowiek jest
nieświadom natury swojego istnienia i swojej władzy. Jego świadomość ograniczeń
oparta jest tylko na doświadczeniu przeszłości, a każdy krok naprzód poszerza
jego imperium. Nie ma dlatego żadnego powodu pozwalającego nam wyznaczyć
teoretyczne granice tego, co może być i co można stworzyć.
(Objaśnienie: W
ubiegłym pokoleniu nie przypuszczano nawet, że można poznać skład chemiczny
gwiazd. Wiadomo, że nasze zmysły są dostrojone w ten sposób by odbierać jedynie
niewielką część możliwego natężenia wibracji. Nowoczesne instrumenty
umożliwiają nam odbieranie tych jakości pozazmysłowych metodami pośrednimi, a
nawet wykorzystanie pewnych ich cech dla pożytku człowieka, jak w przypadku
promieni Hertza i Roentgena. Jak już powiedział Tyndall, człowiek może w każdej
chwili nauczyć się dostrzegać i pożytkować wszelkie możliwe i niemożliwe do
pomyślenia wibracje. Magija zajmuje się odkrywaniem i wykorzystywaniem
dotychczas nieznanych sił natury. Wiemy, że one istnieją i nie możemy wykluczyć
możliwości, że dostępne nam instrumenty umysłowe i fizyczne będą w stanie
nawiązać z nimi kontakt.)
(13) Każdy człowiek
jest w pewnej mierze świadom tego, że jego indywidualność składa się z kilku
porządków istnienia. Dotyczy to nawet tych, którzy sądzą, że pewne subtelne
zjawiska są tylko symptomami ogólnie zachodzących zmian. Można przyjąć, że podobny
porządek zachodzi w naturze.
(Objaśnienie: Nie
należy mylić bólu zęba z próchnicą, która go powoduje. Przedmioty nieożywione
wrażliwe są na pewne siły fizyczne, takie jak przewodzenie elektryczności i
ciepła. Tyle że nasza obecna wiedza nie pozwala nam dostrzec tych sił w sobie
ani innych przedmiotach. Wszystkie zjawiska materialne poddawane są
niedostrzegalnym wpływom, dlatego nie ma powodu, dla którego nie mielibyśmy
korzystać z tych subtelnych energii w oddziaływaniu na substancje materialne.
Przecież korzystamy z siły magnetycznej do poruszania żelazem i z
promieniowania słonecznego do odtwarzania obrazów.)
(14) Człowiek może
być tym wszystkim, co postrzega oraz korzystać z tego wszystkiego, ponieważ
jest to w pewnym sensie częścią jego istnienia. Stąd też może ujarzmić cały
wszechświat zgodnie ze swoją Wolą.
(Objaśnienie:
Człowiek posługiwał się ideą Boga w celu wyznaczania swego postępowania, dla
osiągnięcia władzy nad bliźnimi, dla tłumaczenia swoich zbrodni i wielu innych
powodów, do których należy zaliczyć również traktowanie siebie jak Boga.
Korzystał z irracjonalnych i nierealnych koncepcji matematyki, które pomagały
mu w tworzeniu narzędzi mechanicznych. Korzystał ze swej siły moralnej, by
wpłynąć na zachowania nawet dzikich zwierząt. Korzystał z geniuszu poetyckiego
dla celów politycznych.)
(15) Każda siła we
Wszechświecie może być przetworzona na jakikolwiek inny rodzaj siły za pomocą
odpowiednich środków. Istnieje zatem niewyczerpywalne źródło poszczególnych
rodzajów sił, których możemy potrzebować.
(Objaśnienie: Dzięki
wykorzystaniu prądnicy, żar można przetworzyć na światło i moc. Można zabić
ludzi wibracjami powietrza, kiedy steruje się nimi w mowie tak, by rozpalić
pasje wojenne. Halucynacje związane z tajemniczymi energiami seksu służą
uwiecznieniu gatunku.)
(16) Kiedy stosujemy
jakąś siłę, oddziałujemy na wszystkie porządki istnienia znajdujące się w
wybranym przez nas przedmiocie działania.
(Objaśnienie: Kiedy
uderzam człowieka sztyletem, ten czyn dotyka nie tylko jego ciała, ale i
świadomości, chociaż sztylet, jako taki, nie ma bezpośredniego z nią kontaktu.
Podobnie, moc mojej myśli może oddziaływać na myśli innej osoby w taki sposób,
że wytwarza w niej dalekosiężne zmiany fizyczne.)
(17) Człowiek może
nauczyć się, w jaki sposób posługiwać się każdą siłą dla swoich celów, biorąc
pod uwagę powyższe teorematy.
(Objaśnienie:
Człowiek może korzystać z brzytwy, by zważać na to co mówi, zacinając się nią
wtedy, gdy wypowie nieostrożne słowo. Można to samo osiągnąć, kiedy każde
zdarzenie w życiu przypominać nam będzie o pewnej rzeczy, a każde wrażenie
stanie się zaczątkiem serii powiązanych myśli, które kończą się na tej jednej
rzeczy. Można też poświęcić całą swoją energię jakiemuś przedmiotowi, wykonując
z myślą o nim każde działanie i nie czynić niczego, co mogłoby być z nim
sprzeczne.)
(18) Może przyciągnąć
do siebie każdą siłę Wszechświata, będąc jej zbiornikiem, utrwalając z nią swój
związek, aranżując warunki w ten sposób, by jej natura musiała go wypełnić.
(Objaśnienie: Kiedy
chcę czystej wody do picia, porządnie kopię w miejscu, gdzie się znajduje woda
podziemna. Następnie, chronię ją przed wyciekiem i zgodnie z prawami
hydrostatyki mam z niej pożytek.)
(19) Poczucie
istnienia obok wszechświata lub wbrew niemu stanowi szlaban oddzielający
człowieka od kierowania biegiem wydarzeń. Poczucie to go izoluje.
(Objaśnienie:
Przywódca ludowy jest najbardziej skuteczny, kiedy zapomina o sobie, a pamięta
jedynie o "sprawie". Zapatrzenie w siebie wywołuje zazdrość i
schizmy. Kiedy organy cielesne miast cichego zaspokojenia, dają nam znać o
swoim istnieniu, oznacza to chorobę. Jedynym tutaj wyjątkiem jest organ
reprodukcji. A nawet w tym przypadku zapatrzenie w siebie jest oznaką
niezaspokojenia, ponieważ organ ten nie może się zaspokoić, jeśli nie dopełni
go podobny organ z innego organizmu.)
(20) Człowiek może
oswajać i wykorzystywać jedynie te siły, do których jest przystosowany.
(Objaśnienie: Nie
zrobi się z ucha maciory jedwabnej sakiewki. Prawdziwy naukowiec czerpie wiedzę
z każdego zjawiska. Tyle, że natura nie zna fałszu i milczy przed hipokrytami.)
(21) W istocie nie ma
żadnych ograniczeń w stosunkach między człowiekiem a wszechświatem. Środki
opisu przestają istnieć, kiedy tylko człowiek jednoczy się z jakąś ideą. Jedyne
ograniczenia dotyczą wykorzystania tej mocy oraz zależą od siły i umiejętności
jego umysłu i stanu jego ludzkiego otoczenia.
(Objaśnienie: Kiedy
człowiek się zakochuje, cały wszechświat staje się dla niego nieskończoną i
nieustanną miłością. Jego mistyczne uniesienie nie musi się wcale jednak
udzielać innym osobom. Jego znajomi mogą się dziwić lub irytować. Jego stan
może się wszakże udzielić innym, kiedy skorzysta ze swoich mocy fizycznych i
psychicznych. W ten sposób Katullus, Dante i Swinburne, dzięki umiejętności
wykwintnego i dźwięcznego posługiwania się językiem, potrafili swoją miłością
poruszyć szerokie rzesze czytelników. Z drugiej zaś strony, Kleopatra i inne
osobistości ze świata władzy przepuszczały finanse publiczne, pozwalając by
miłość wpływała na ich decyzje polityczne. Każdy mag, niezależnie od swej
znajomości tajemnych źródeł energii w naturze, może się nimi posługiwać jedynie
w tej mierze, na ile pozwalają mu na to jego cechy intelektualne i moralne.
Mahomet mógł w sposób skuteczny obcować z archaniołem Gabrielem tylko dlatego,
że był mężem stanu, wodzem i wspaniale władał językiem arabskim. Odkrycie
promieni Hertza, które dzisiaj używamy do telegrafu bezprzewodowego, na nic by
się zdało, gdyby nie znalazło oddźwięku w umysłach i wolach ludzi, którzy
przyznali rację Hertzowi i zrealizowali jego pomysł przy pomocy narzędzi
mechanicznych i ekonomicznych.)
(22) Każda jednostka
tak naprawdę podlega samej sobie. Tym niemniej, odnajduje dopiero wtedy
zaspokojenie, gdy we właściwy sposób wiąże się z wszechświatem.
(Objaśnienie:
Mikroskop, jakkolwiek doskonały, jest bezużyteczny w rękach dzikusów. Poeta,
jakkolwiek wybitny, musi wmówić swemu pokoleniu cuda o sobie, jeśli chce się
zrealizować.)
(23) Magija jest
nauką poznawania siebie i swoich uwarunkowań. Jest to sztuka wykorzystywania
tego zrozumienia w działaniu.
(Objaśnienie: Kij
golfowy służy popychaniu pewnej piłeczki w pewien sposób w pewnych
okolicznościach. Nie kładzie się niblicka na małym podwyższeniu z piasku dla
umieszczenia piłki, a brassiego na wale przeszkody. Jak widać, nawet proste
posługiwanie się kijem golfowym wymaga umiejętności i doświadczenia.)
(24) Każdy człowiek
ma niezaprzeczalne prawo do bycia tym kim jest.
(Objaśnienie:
Twierdzenie, że ktoś powinien podlegać naszym standardom jest gwałtem nie tylko
na nim, ale i na sobie, ponieważ każdy z nas ma swoją drogę.)
(25) Magiję stosujemy
zawsze wtedy, gdy coś robimy, a nawet myślimy, ponieważ myślenie jest aktem
wewnętrznym, który rozpościera się na sferę działania.
(Objaśnienie:
Najmniejszy gest powoduje zmianę w ludzkim ciele i otaczającej go przestrzeni.
Narusza równowagę wszechświata i nieustannie wpływa na całą przestrzeń. Każda
myśl, niezależnie od siły wyrazu, wpływa na umysł. Staje się jedną z przyczyn
pojawienia się następnych myśli i zazwyczaj skłania do podjęcia jakiegoś
działania. Gracz w golfa może stracić kilka jardów na uderzeniu, jeszcze więcej
za drugim i trzecim uderzeniem. Może spudłować o sześć cali od dziurki, a
końcowy rezultat tych drobnych pechów może równać się różnicy całego
uderzenia.)
(26) Każdy człowiek
ma prawo, prawo do samoobrony, z którego może skorzystać w ostateczności. 3
(Objaśnienie:
Niedobrze wykonana funkcja szkodzi nie tylko samej sobie, ale i wszystkiemu, co
jest z nią powiązane. Kiedy serce boi się bić z obawy przed zaszkodzeniem
wątrobie, wątroba jest spragniona krwi i mści się na sercu, zakłócając
trawienie, co źle się odbija na oddychaniu, na którym opiera się dobrostan
serca.)
(27) Każdy człowiek
powinien uczynić Magiję punktem kluczowym swojego życia. Powinien uczyć się jej
praw i żyć według nich.
(Objaśnienie: Bankier
powinien odkryć prawdziwy sens swego istnienia, prawdziwą motywację, która go
doprowadziła do wyboru takiego zawodu. Powinien zrozumieć bankowość jako
czynnik niezbędny dla ekonomicznego istnienia ludzkości, a nie jedynie jako
interes, który zajmuje się sprawami niezależnymi od ogólnego dobrobytu.
Powinien nauczyć się odróżniać fałszywe wartości od prawdziwych i pracować nie
tylko nad przypadkowymi fluktuacjami, ale i rozważaniami o istotnym znaczeniu.
Taki bankier sprawdza się lepiej od innych, ponieważ nie jest zależny od spraw
przejściowych, tylko od siły natury, bezosobowej, bezstronnej i wiecznej jak
grawitacja, cierpliwej i porywającej jak fale. Jego system nie poddaje się
panice, podobnie jak wybory nie zakłócają prawa odwrotnych kwadratów. Nie
niepokoi się o swoje sprawy, ponieważ nie dotyczą one jego. Dlatego może je
poprowadzić ze spokojem, otwartym zaufaniem widza, z inteligencją niezmąconą
interesem własnym i mocą nie osłabioną namiętnościami.)
(28) Każdy człowiek
powinien kierować się swoją Wolą, bez obawy, że może ona kolidować z wolą
innych, jeśli bowiem znajduje się on na właściwym miejscu, inni ponoszą winę za
taki stan.
(Objaśnienie:
Napoleon, powołany przez opatrzność do władania Europą, nie powinien obwiniać
się za egzekwowanie swoich praw. Sprzeciwianie się jemu jest błędem. Każdy, kto
tak czyni, popełnia błąd względem swego przeznaczenia, chyba że wyciąga z niego
wnioski. Słońce porusza się w przestrzeni bez przeszkód. Porządek natury dostarcza
orbity każdej gwieździe. Kiedy któraś z nich odejdzie od swego kursu,
natychmiast towarzyszą temu jakieś wydarzenia. Im bardziej pewnie ktoś porusza
się swoim prawdziwym kursem, tym mniej inni wchodzą mu w drogę. Jego przykład
pomaga innym w odnalezieniu i poruszaniu się własnymi ścieżkami. Każdy, kto
staje się Magiem, pomaga w ten sposób innym. Im mocniej i pewniej się poruszamy
i im bardziej nasze działanie przyjmowane jest jako standard moralności, tym
mniej ludzkością targają konflikty i pomieszanie.)
Mam nadzieję, że
powyższe zasady pokażą WSZYSTKIM, że ich dobrobyt oraz sedno ich istnienia
opierają się na MAGIJ
Ufam, że pojmą nie
tylko sensowność, ale i nieodzowność fundamentalnej prawdy, którą mam przekazać
ludzkości:
"Czyń wolę swą
niechaj będzie całym Prawem."
Ufam, że nie pozwolą
panować innym nad sobą, jako nad indywidualnymi absolutami oraz umocnią się w
przekonaniu, że nikt ich nie może wodzić za nos. Wierzę też, że sprostają
zadaniu do którego wyposażyła ich natura. A nawet jeszcze więcej, że jest to
ich powinność nie tylko względem siebie, ale i wobec innych, powinność oparta
na powszechnej konieczności. Wierzę, że nie będą posługiwać się przypadkowymi
wymogami chwili dla porzucenia tych działań, które wydają się niewygodne lub okrutne.
Mam nadzieję, że
przedstawione przeze mnie zasady pomogą wszystkim zrozumieć tę księgę i
sprawią, że jej trochę techniczny żargon nie okaże się zbyt trudny.
Uczciwie mówiąc,
istota MAGIJI jest dość prosta. Podobnie jak sedno sztuki rządzenia. Jej celem
jest ludzkie szczęście, chociaż towarzyszy temu powikłana teoria i uciążliwa
praktyka.
Podobnie MAGIJA jest
zwykłym istnieniem i działaniem. Powinienem jeszcze dodać
"cierpieniem", ponieważ część treningu magicznego polega na
stosowaniu strony biernej, tak jak sama Magija jest ze swej istoty
rzeczownikiem. Jest to wszakże kwestia Inicjacji, a nie Magiji w potocznym tego
słowa znaczeniu. Trudno mieć do siebie pretensje, kiedy istnienie wprowadza w
zakłopotanie i jest podyktowane rozpaczą,
Kiedy już powyższe
zasady mocno utrwalą się w umyśle, dosyć łatwo nam będzie szybko streścić tę
sytuację. Chodzi więc o to, by odkryć i upewnić się poza wszelkimi
wątpliwościami, kim się jest, czym się jest i dlaczego się
jest. Kiedy już się tego dokona, można przełożyć Wolę, która zawarta jest w
pytaniu "dlaczego" na słowa, a właściwie na jedno słowo. Po tym, jak
uświadomimy sobie swoją drogę, musimy zrozumieć konieczne do kierowania się nią
warunki. Następnie, należy pozbyć się z siebie każdego elementu, który przeciwstawia
się naszemu powodzeniu oraz rozwinąć te części siebie, które są wyjątkowo
potrzebne do kontrolowania zachodzących okoliczności.
Pokuśmy się o
porównanie. Naród musi uświadomić sobie swój charakter, zanim zacznie istnieć.
Na podstawie tej wiedzy musi kierować swoim losem. Musi zatem rozważyć warunki
polityczne panujące na świecie. Przemyśleć to, jak inne kraje mogą mu pomóc lub
zagrozić. Musi potem zniszczyć w sobie te elementy, które sprzeciwiają się
przeznaczeniu. W końcu musi rozwinąć w sobie te wartości, które pozwolą mu z
powodzeniem przezwyciężyć zewnętrzne okoliczności sprzeciwiające się jego
celowi. Ostatnio, mieliśmy taki przykład młodego Cesarstwa Niemieckiego, które
poznając siebie i swoją wolę, wyszkoliło się i wyćwiczyło na tyle, by podbić
swoich sąsiadów, którzy prześladowali ich przez kilkaset lat. Lecz po 1866 i
1870 nadszedł rok 1914! Cesarstwo to wtedy zapragnęło stać się nadludźmi oraz
dążyło do niemożliwych rzeczy. Nie udało mu się pozbyć wewnętrznych zazdrości,
nie zrozumiało warunków zwycięstwa, nie wyćwiczyło się by powstrzymać morze, a
przez to złamało samą zasadę MAGIJ
Wnikliwy uczeń
odkryje w tej księdze pod symboliką żargonu technicznego praktyczną metodę
stawania się Magiem. Opisane procesy pozwolą mu rozróżniać pomiędzy tym, kim
jest, a tym, jakie miał o sobie wyobrażenia. 4 Musi ujrzeć swoją nagą duszę i nie
obawiać się spojrzeć sobie w twarz. Musi porzucić barwne szaty, w które oblekł
go wstyd. Musi przyjąć fakt, że nigdy nie stanie się kim innym niż jest. Może
się okłamywać, narkotyzować, ukrywać, ale zawsze pozostanie tym kim jest.
Magija nauczy go, że jego umysł płata mu figle. Zauważy, że wcale tak nie jest,
iż fatałaszki krawca stanowią kanon ludzkiego piękna. Zrozumie, że nie trzeba
wcale udawać szarą myszkę i drżeć na myśl, że może nas namalować Holbein.
Magija pokaże mu piękno i majestat jego jaźni, którą starał się dławić i
maskować.
Kiedy odkryje swoją
tożsamość, wkrótce dostrzeże jej cel. Inny proces ujawni mu jak nadać temu
celowi czystości i mocy. Może wtedy nauczy się, w jaki sposób oceniać
otoczenie, jak zaskarbiać sobie sojuszników, jak pokonywać siły, które błędnie
wkroczyły mu w drogę.
Podczas tego treningu
nauczy się poznawać ukryte tajemnice natury, rozwijać w sobie nowe zmysły i
zdolności, dzięki którym będzie mógł porozumieć się z istotami i okiełzać siły
należące do porządków egzystencji, które były dotąd niedostępne badaniom
profanów, a posłuszne jedynie nienaukowej i empirycznej tradycji MAGIJI, którą
przybyłem zniszczyć, ażeby osiągnąć spełnienie.
Posyłam tę księgę w
świat, ażeby każdy mężczyzna i każda kobieta mogli prowadzić swe życie we
właściwy sposób. Nie ważne, czy czyjś obecny dom cielesny jest chatą pastucha,
albowiem dzięki mocy mej MAGIJI stanie się takim pastuchem, jakim był Dawid.
Jeśli to będzie pracownia rzeźbiarza, wyrzeźbi z siebie marmur, który pokrywał
jego ideę i stanie się mistrzem nie mniejszym od Rodina.
Mogę poręczyć to ja:
TO MEGA THERION:
Bestia 666
Przypisy:
1. W pewnym sensie
można uznać, że magija jest określeniem nadanym nauce przez plebs.
2. Działanie
intencjonalne to takie, które jest zamierzone. Ale nawet niezamierzone działanie
może być podyktowane ukrytymi dążeniami. W ten oto sposób oddychanie jest aktem
woli życia.
3. Ludzie o
zbrodniczych instynktach po prostu znajdują się w konflikcie ze swą prawdziwą
Wolą. Morderca posiada wolę życia. Wola mordu jest tylko fałszywą wolą
przeciwną jego prawdziwej Woli, ponieważ hołdując swemu zbrodniczemu impulsowi
naraża się na poniesienie kary śmierci z rąk społeczeństwa.
4. W ostatnich latach
profesor Freud i jego uczniowie odkryli cząsteczkę tej prawdy nauczanej od
stuleci w sanktuariach wtajemniczenia. Pozostali wszakże ślepi na pełną prawdę,
wyrażoną w szczególności w moim szóstym teoremacie, błędnie sądząc, że cenzor
psychiczny jest odpowiednim arbitrem postępowania. W ten sposób oficjalna
psychoanaliza znajduje się w głębokim błędzie, chociaż u podstaw jej
spostrzeżeń leżało słuszne przekonanie o destrukcyjnym wpływie przeciwstawiania
się swej nieświadomej jaźni oraz prawdziwych skłonnościach wyrażanych w
treściach marzeń sennych. Z tych błędnych interpretacji słusznych spostrzeżeń
psychoanaliza wyciągnęła wniosek, że każdy człowiek jest w swej istocie
anty-społecznym, zbrodniczym i szalonym zwierzęciem. Tymczasem, bardzo wyraźnie
widać to, że potępiane przez psychoanalizę występki Nieświadomości są w
przeważającej mierze pierworodnym grzechem teologów, których psychoanalitycy
tak lubią przecież potępiać.
Tłumaczenie:
Dariusz Misiuna